Učiteľský kombinačný študijný program pozostávajúci z dvoch predmetov, z ktorého jeden je nemecký jazyk a literatúra – magisterské štúdium
Rada pre študijný program:
· predseda RŠP: doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
· člen RŠP: prof. Dr. Dr. rer. nat Georg Schuppener
· členka RŠP: prof. Dr. Alja Lipavic Oštir
· študent: Adrián Haršániy (3. roč. ANNE)
· zástupkyňa z externého prostredia – absolventka: PaedDr. Katarína Černá (učiteľka Gymnázium Janka Matušku Galanta)
· zástupca z externého prostredia – zamestnávateľ: PaedDr. Peter Černý, PhD. (Gymnázium Janka Matušku Galanta)
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:
za aprobáciu nemecký jazyk a literatúra
· prof. Dr. Dr. rer. nat Georg Schuppener
za učiteľský základ
· doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
za aprobáciu nemecký jazyk a literatúra:
· prof. Dr. Dr. rer. nat. Georg Schuppener – funkčné miesto profesora
· prof. Dr. Alja Lipavic Oštir - funkčné miesto profesorky
· doc. PaedDr. Monika Hornáček Banášová, PhD. - funkčné miesto docentky
za učiteľský základ:
· doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD. - funkčné miesto profesorky
· PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD. - funkčné miesto docentky
· prof. dr. hab. Krzysztof Mariusz Rubacha. - funkčné miesto profesora
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov učiteľského kombinačného programu pozostávajúceho z dvoch predmetov, z ktorého jeden je nemecký jazyk a literatúra – magisterský stupeň štúdia
Profil absolventa a ciele vzdelávania – aprobácia nemecký jazyk a literatúra
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Profil absolventa
Absolvent bude mať rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti a schopností, hodnotových postojov a osobných čŕt, ktoré mu umožnia úspešné vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
1.Vedomosti: Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilovej oblasti Nemecký jazyk a literatúra. Je oboznámený so systematickými poznatkami jazykovedných disciplín ako štylistika nemeckého jazyka, textová lingvistika, frazeológia nemeckého jazyka, paremiológia, kontrastívna lingvistika, variety nemeckého jazyka. Zároveň má znalosti z dejín nemeckej literatúry, literárno-vedenej metodológie. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy v oblasti jazyk a komunikácia, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a didaktiky vyučovania nemčiny ako cudzieho jazyka, pozná alternatívne formy vyučovania a stratégie učenia sa.
2. Získané zručnosti: Absolvent disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilovej oblasti Nemecký jazyk a literatúra vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Ovláda študovaný nemecký jazyk v ústnej a písomnej interakcii. Je kompetentný samostatne formulovať vedecký problém, vzťahovo-analyticky uvažovať v problematike disciplín študijného odboru ako sú napr. kontrastívna lingvistika, štylistika, textová lingvistika, frazeológia a súčasná nemecká literatúra a kultúra. Vie uplatniť východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy nemeckého jazyka a literatúry.
3. Profesijné kompetencie: Absolvent je schopný aplikovať metodické princípy rozvíjania všetkých jazykových zručností. Dokáže zohľadniť interkultúrne aspekty vo vyučovaní, rozvíjať autonómiu učenia sa a samostatným a primeraným spôsobom vie uskutočňovať pedagogické hodnotenie a evalváciu. Je pripravený vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti a vyhodnocovať jeho výsledky. Je kompetentný realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výučby nemeckého jazyka a literatúry, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a tiež dokáže predstaviť výsledky svojho skúmania pred odbornou komunitou v nemeckom jazyku. Dokáže zrozumiteľne a presvedčivo propagovať výsledky bádaní širšej verejnosti.
4.Prenositeľné kompetencie: Absolvent preukazuje vysoký stupeň pracovnej samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí ako špecialista na vyučovanie cudzích jazykov vo všeobecnosti. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Uplatniteľnosť absolventov magisterského stupňa štúdia
Po ukončení magisterského vzdelávania je absolvent pripravený na výkon povolania - učiteľ - podľa kategorizácie pedagogických zamestnancov § 19 Zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Absolventov/ka sa môže úspešne uplatniť ako:
· učiteľ/ka nemeckého jazyka a literatúry na úrovni nižšieho vzdelávania (II. stupeň ZŠ),
· učiteľ/ka nemeckého jazyka a literatúry na úrovni vyššieho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá),
· odborný/á pracovník/čka v oblasti nemeckého jazyka a literatúry vo výskumných inštitúciách SAV a na vysokých školách,
· pracovník/čka štátnej správy pre príslušnú oblasť,
· pracovník/čka v školských a mimoškolských zariadeniach,
· pracovník/čka školského úradu,
· odborný/á referent/ka vzdelávacích inštitúciách,
· pracovník/čka v školských inšpekčných centrách
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Uplatniteľnosť absolventov učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného dotazníka v roku 2020 (zahŕňal absolventov od roku 2005 do roku 2020)posudzovaná v týchto kategóriách:
· Spokojnosť so štúdiom na FF UCM v intenciách uplatniteľnosti absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1% absolventov na škále veľmi dobrá, 45.3%skôr dobrá, 15,6% priemerná a na škále skôr zlá a zlá nebolo zaznamenané žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4% absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
· Zamestnanosť v odbore, ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia kategória, v ktorej 60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba 17,2%v inom ako študovanom odbore.
· Prospešnosť štúdia odboru v pripravenosti na výkon povolania -v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im štúdium pomohlo v pripravenosti v zamestnaní,53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6%nie. Negatívne odpovede vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili v zamestnaní, na ktoré ich pripravovalo štúdium.
· Spokojnosť zamestnávateľa s kvalitou pripravenosti absolventov -v tejto kategórii je pozitívna, že až 45,3% absolventov sa vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Z uvedeného vyplýva, že štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne pripravuje absolventov na výkon povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií a aj mnohých profesijných kompetencií umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj mimo vzdelávacích inštitúcií.
Súbory na stiahnutie:
Interný materiál FF UCM je prístupný len pre Akreditačnú agentúru. Prístup k informačným listom predmetov majú študenti FF UCM prostredníctvom akademického informačného systému.